NL|BE
Volg ons op | Linked in twitter twitter Linked in groups

Masterclass E-coaching I

KENNISMAKEN?
Neem contact op voor een (telefonische) afspraak met Marjanne Peters (0343 556343).
Lees meer

Coaching-Counseling

Als je het mij vraagt...

E-mailcoaching een intensieve briefwisseling E-mailcoaching een intensieve briefwisseling Sander van Hesteren
‘Sceptisch was ik zeker maar na mijn eerste ervaring met e-coaching was ik meteen enthousiast!’
Lees meer
E-mailcoaching: een intensieve briefwisseling
Sander van Hesteren


‘Een intensieve briefwisseling, ja eigenlijk kun je email-coaching daarmee vergelijken.’ Sander van Hesteren, trainer, counselor en coach, vertelt over zijn ervaringen met e-coaching. ‘Sceptisch was ik in het begin zeker. Ik was ervan overtuigd dat je elkaar moet kunnen zien, dat je elkaar in de ogen moet kunnen kijken. Maar nieuwsgierig als ik ben, wilde ik toch proberen welke mogelijkheden e-coaching te bieden had. En na mijn eerste ervaring was ik meteen enthousiast, ik vond het interessant en merkte dat het echt een heel andere manier van coachen is.’

Snel tot de kern
‘Wat opviel is dat de coachee bij het invullen van het intakeformulier al meteen tot de kern komt. Je hebt geen ruis, geen aftasten, je zit achter je scherm en moet je vraag verwoorden. De verantwoordelijkheid ligt bij jou; doe jij niets, dan gebeurt er niets. Er is geen coach die je helpt of stuurt of misschien per ongeluk wel afleidt. Wat je schrijft is helemaal van jou, de werkelijkheid zoals jij die op dat moment beleeft. En dat is waar de online coach mee aan het werk gaat.’

Schrijven is leuk en werkt
‘Schrijven werkt reflecterend voor de coachee. Alleen het schrijven al heeft effect op je gedachte. Het vraagt een extra slag omdat je er woorden aan moet geven. Het benoemen maakt de vraag hanteerbaar. Het effect van online-sessies is zelfs langer dan bij het face to face coachen. Een bijkomend voordeel voor de coachee is dat je niet hoeft te wachten totdat je een afspraak hebt. Je kunt het moment zelf kiezen en je hoeft niet te reizen. Bij wijze van spreken post je je vraag middenin de nacht als je niet kunt slapen. De coach zit dan uiteraard niet klaar om je meteen een reactie te sturen, maar dat blijkt in de praktijk geen probleem te zijn.’

‘Coaches verdiepen zich in waar de ander ‘zit’, dat moet je bij e-coaching in taal laten blijken. Reacties als ‘ik interpreteer dit zo, of geldt dit voor jou ook, heb je het anders bedoeld’ etc. zijn belangrijk om aansluiting te houden. Vragen stellen om de verdieping te zoeken zoals bij een face to face gesprek, dat werkt niet, je laat bij een e-coachtraject dan ook meer je eigen suggesties weten aan de coachee.’

E-coaching past niet bij iedereen
‘Je moet als coach van taal houden als je gaat e-coachen. Ik vind schrijven leuk. Als ik aan het schrijven ben dan is het als het ware of de coachee tegenover me zit. Dat klinkt misschien vreemd, maar zo voelt het wel. Je moet ook een zeker geduld hebben. Je weet niet hoe de ander reageert en wanneer, dat kan soms even duren.
Echte nadelen kan ik niet zo benoemen. Uiteraard zijn er bepaalde methodieken die je niet goed kunt inzetten bij e-coaching. Je kunt je coachee een lichaamsgerichte- of mindfulnessoefening geven, maar je kunt het niet voordoen en ook niet controleren of hij het doet.’

‘e-Coaching is geen vervanging van het face to face coachen, zeker niet. Daarvoor is het te zeer een ander medium en andere manier van werken. Bovendien, alleen maar achter de computer zitten zou ook niets voor mij zijn, maar het is een waardevol nieuw medium naast het traditionele coachen. Dat blijkt ook uit evaluaties van mijn online coachees.’
Denk in mogelijkheden Denk in mogelijkheden Marcel Herwegh
Emotie wel of niet zichtbaar bij e-coaching?
Lees meer
Denk in mogelijheden!
Marcel Herwegh


Marcel Herwegh is coach & trainer en daarnaast begeleidt hij e-coaches. Zijn interesse in e-coaching ontstond toen hij Alexander Waringa en Anne Ribbers voor het eerst ontmoette in het kader van hun onderzoek vanuit de Universiteit van Tilburg en zij hem vroegen managers bij de organisatie waar hij werkte, te gaan e-coachen. Ook Marcel was in het begin, zoals veel coaches, sceptisch over e-coaching. Inmiddels zet hij e-coaching regelmatig in, ook als aanvulling op face to face-gesprekken, altijd afhankelijk van de behoefte van de coachee.

‘Ik ontmoette Alexander en Anne bij ING waar ik toen werkzaam was. Zij vroegen mij in het kader van hun onderzoek of het mogelijk was om managers te gaan e-coachen. Ik stond niet te springen. Ik had eerder meegedaan als coachee aan een pilottraject e-coaching en was daar niet enthousiast over. Dat ging over ‘sturen’ en niet over gevoel. E-coaching moet wel over coaching gaan. Vandaar mijn scepsis. Naar aanleiding van de gesprekken met Alexander en Anne bleek dat zij een heldere en fundamentele aanpak van e-coaching voor ogen hadden. Ik ben me opnieuw gaan verdiepen in e-coaching via hun eCoachPro methodiek. Toen werd ik enthousiast. Ik zag de voordelen en merkte dat je echt aan het coachen bent. Je communicatie wordt scherper, je leert beter tussen de regels te lezen. In een paar zinnen omschrijf je waar je anders soms een heel gesprek over doet.’

Emotie wel of niet zichtbaar?
‘De scepsis van veel coaches gaat over het feit dat je de coachee niet ziet, dat je veel zou missen, dat je emoties zou missen. Maar vergis je niet wat je uit een mail kunt halen. Wat denk je van een mail waarin de tekst in hoofdletters is geschreven zonder interpunctie. Dat is emotie. Er wordt te vaak in beperkingen gedacht en niet in mogelijkheden; mogelijkheden voor jezelf als coach maar zeker ook voor je coachee.’

‘Er zijn twee dingen belangrijk; coachende- en taalvaardigheden. Dat je over coachende vaardigheden moet beschikken spreekt voor zich. Daarnaast moet je er interesse in hebben om dat wat je doet op te schrijven. Je hoeft geen roman te kunnen schrijven, het is juist belangrijk dat je in een paar zinnen de kern kunt raken.’

Keuzes maken
‘In het begin lopen coaches er vaak tegenaan dat ze op alle punten uit de mail van een coachee willen reageren. Dat doe je bij een face to face gesprek ook niet. Je pakt er 1 of 2 elementen uit en reageert daarop. Het ABC-model dat ook gebruikt wordt in de Specialisatie e-Coaching helpt je om dicht bij de doelstellingen van de coachee te blijven.’

‘E-coachen kost je in het begin wat meer tijd. De coachomgeving is nieuw, hoe schrijf je het op, wat zet je in etc. Coachen is keuzes maken, dat valt bij e-coaching wat meer op. In het begin is het soms moeilijk om te kiezen waar je mee aan de slag zult gaan. Eigenlijk kun je alle methoden en technieken bij e-coaching inzetten. Wat mij betreft zijn er twee uitzonderingen: provocatief coachen en lichaamsgerichte oefeningen gaan niet goed samen met e-coaching.’

‘Het maken van afspraken over wanneer je online gaat, is ook belangrijk. Je moet er rekening mee houden dat coachees 24 uur per dag hun vraag kunnen mailen. Je kunt daar niet direct op reageren. Daar maak je afspraken over, bijvoorbeeld dat je 3 middagen in de week online gaat.’

Zorg voor een beveiligde omgeving
‘Werken via een beveiligde omgeving is van belang. Ik werk via CoachCampus. Het is een prettige, gebruikersvriendelijke omgeving. Je moet vertrouwelijkheid kunnen garanderen. Als je bijvoorbeeld een manager coacht via e-coaching wil je toch niet dat zijn/haar secretaresse meeleest of dat de IT-afdeling eventueel de mails ziet. En vergeet ook niet dat zoekmachines inhoud van mails screenen. Een beveiligde omgeving is dus echt een must.’

Face to face of e-coaching?
‘Afhankelijk van de behoefte van de coachee zet ik face to face coaching, e-coaching of een combinatie van beide in. E-coaching is niet voor iedereen geschikt; bijvoorbeeld als je niet van schrijven houdt, of slecht met computers kunt omgaan.
‘Door alles op te schrijven, vormt de coachee een logboek. Hij/zij kan alle ‘gesprekken’ teruglezen ook na het coachtraject. Een bijkomend voordeel van e-coaching.’ ‘Afhankelijk van de behoefte van de coachee zet ik face to face coaching, e-coaching of een combinatie van beide in.
Kort op de bal spelen Kort op de bal spelen Rita Vanelderen
'Groot voordeel van e-coaching is het frequente contact tussen coach en coachee.'
Lees meer

Kort op de bal spelen Rita Vanelderen

Kort op de bal spelen

‘Groot voordeel van e-coaching is het zeer frequente contact tussen coach en coachee. Hierdoor ontstaat een zeer levendige interactie.’ Aan het woord is Rita Vanelderen. Rita is werkzaam als zelfstandig coach en biedt face-to-face en wandelcoaching aan, en online coaching via email. Ze laat de keuze bij de klant want de vorm van coaching moet goed aansluiten bij wat de klant prettig vindt.

‘Na mijn studie psychologie aan de Universiteit van Leuven, werkte ik meer dan 20 jaar in het bedrijfsleven in diverse rollen. Op mijn 45ste heb ik mijn kennis en ervaring verrijkt met de opleiding tot Master Coach bij het Europees Instituut. Daarna volgde ik nog een specialisatie in Oplossingsgerichte Coaching bij NOAM en in E-coaching bij eCoachPro.’

Vanwaar je interesse in e-coaching?
Ik ben de opleiding e-coaching gaan volgen omdat ik het fijn vind om te schrijven en omdat e-coaching een nieuwe ontwikkeling is. Ik wilde daar graag meer over weten. Tijdens die opleiding werd ik steeds enthousiaster over de positieve werking van coaching via email. In het oefentraject heb ik zelf mogen ervaren wat de voordelen zijn. Daarna ben ik het met veel enthousiasme en succes gaan inzetten in mijn eigen praktijk.’

Wat is je ervaring met e-coaching?
‘Vanuit mijn zelfstandige praktijk begeleid ik een aantal coachees via email. Daarbij vindt de dialoog tussen de coachee en mij volledig schriftelijk plaats in Coachcampus (een beveiligd systeem). Daarnaast heb ik coachees die meer baat hebben bij een combinatie van face-to-face en email coaching. Ik merk dat dit vooral een toegevoegde waarde heeft wanneer de coachee aan de slag gaat met het zich eigen maken van nieuw gedrag en vaardigheden. Ik kan de coachee dan in de periode tussen twee afspraken opvolgen en stimuleren via email, waardoor de kans groter wordt dat de coachee zijn doel bereikt.’

Wat is er anders?
‘Wat er echt anders is, is dat je de klant niet ziet en de non-verbale communicatie grotendeels wegvalt. Daarom is een zeer grote zorgvuldigheid van de coach vereist bij het schrijven. Je ziet immers niet wat het effect is op de klant van wat je schrijft. Zorgvuldig taalgebruik, aansluiten bij de coachee, checken, complimenteren en onderlinge betrokkenheid creëren zijn zeer belangrijk.’

Welke voordelen en nadelen zie je?
‘Het grote voordeel is dat er zeer frequent contact is tussen de coach en de coachee. Hierdoor ontstaat er een zeer levendige interactie en kan ik als coach zeer kort op de bal spelen. Ik kan met kleine stappen werken wat de kans op succeservaringen verhoogt. En de klant mailt mij wanneer hij daar behoefte aan heeft en tijd en ruimte heeft. Of wanneer er iets relevants speelt, waardoor ik als coach meer kan inspelen op wat in het hier-en-nu belangrijk is voor de coachee. Daarnaast helpt het opschrijven de coachee om te reflecteren en tot de kern te komen.’
‘Mijn ervaring is dat de betrokkenheid van de coachee en de coach zeer hoog is. Dit komt volgens mij mede door de zeer frequente contactmomenten (meestal meerdere e-mails per week). Het nadeel hiervan kan zijn dat je teveel in het proces wordt “ingezogen”.’

Zou je alleen maar kunnen e-coachen?
‘Neen, persoonlijk wil ik graag de afwisseling behouden tussen face-to-face coachen en e-coachen. Er is zeker een grote doelgroep voor e-coaching. Maar ook denk ik dat e-coachen niet voor alle klanten is weggelegd en face-to-face coaching voor bepaalde mensen effectiever is. Een voorwaarde voor coaching via email is dat de coachee van schrijven houdt en zich goed schriftelijk kan uitdrukken.’

Waarover dient een coach te beschikken als hij wil gaan e-coachen?
‘Naast de vaardigheden van een coach, moet een e-coach over goede schriftelijke communicatieve vaardigheden beschikken. De e-coach moet in staat zijn om helder en duidelijk te schrijven en een onderlinge betrokkenheid en samenwerking tot stand te brengen via email.'

Vanuit haar praktijk CoachTo biedt Rita Vanelderen online coaching aan gericht op persoonlijke ontwikkeling en effectiviteit in werk en privé:

e-coaching in vogelvlucht e-coaching in vogelvlucht nav onderzoek Univ Tilburg
Ervaringen van een coachee, wat zijn belangrijke elementen?
Lees meer

Ervaringen van een coachee, wat zijn belangrijke elementen bij e-coaching?

E-coaching in vogelvlucht:

Vorige
Volgende;

Meesterschap

Contact

Heb je vragen of wil je meer informatie over de kennismakingsbijeenkomsten, neem dan contact met ons op.

0343-556343

Contactgegevens

Kunst van Leven

Disclaimer | Algemene voorwaarden | Colofon | ® 2006-2014 Europees Instituut |